Het begin

Voorjaar 2012 Ingeborg Stuij en Bernard van Gellekom zitten in hun half afgebouwd pand in wat de kantine voor hun bedrijf moest worden. Na een lang en moeizaam verhaal is de oude garage met benzinestation van de opa van Bernard in hun handen gekomen, precies een week na het moment dat de banken en de algemene crisis in 2009 inzette. De grote ruimte van meer dan 400 vierkante meter was inmiddels gefragmenteerd in acht ruimten. Voorzieningen als gas, water en licht waren nieuw en gescheiden in de ruimten aangebracht.


,,Het was de bedoeling hier kantoor en atelier ruimten van te maken. In de atelierruimte zou er ook gefreesd gaan worden met grote hightech CNC gestuurde flatbed freesmachines als aansluiting op het plotterwerk wat al door ons reclameproductiebedrijf gedaan werd. Deze machines maken een enorme herrie in een hoge geluidsfrequentie, alle ruimten werden dan ook dubbelwandig en glazig gesepareerd. Maar helaas, geen personeel meer en de banken geloofden er niet meer in.’’

Dus, voorjaar 2012 Ingeborg en Bernard zitten in hun half afgebouwd pand in wat de kantine voor hun bedrijf moest worden. Een deel is kantoor en atelier geworden, een ander deel wordt nog nauwelijks gebruikt. Bernard: ,,Ik keek op een gegeven moment rond toen realiseerde ik me, ‘dit zijn eigenlijk dé ideale ruimten om een studio te beginnen’. Daar droomde ik vroeger met een vriend van”.

Op dat moment lag er een klus voor Gluren bij de Buren bij het reclameatelier en door het contact wisten ze dat er gezocht werd naar meer huiskamers in onder meer het Soesterkwartier. ,,We schreven ons in en de eerste band, Drunk Soda genaamd, knalde in onze  showroom. Er werd meegedaan aan Struinen bij de Tuinen en in 2013 kwam The Central Line met Gluren bij de buren bij ons spelen…’’  Met deze muzikanten was er volgens Bernard meteen een fijne klik. Ze mochten op de vrijdagavond repeteren in de showroom. Heel langzaam ontstond er op de plek die de kantine zou moeten worden ‘De Huiskamer’, op de plek waar ik na twintig jaar mijn DJ set weer kon uitklappen en waar een ooit voor Coronabeurzen aangeschafte huiskamersetting was neergezet. Het werd een broednest van ideeën en samenwerkingen, streaming (live muziek) streamingradio werd uitgeprobeerd en er werd met regelmaat gejamd. Meerdere muzikanten en liefhebbers kwamen met regelmaat langs om mee te kletsen en te repeteren.’’

Bernard ging het management doen van The Central Line en in 2015 wonnen ze de Arteganza Talentscout. De band ging door het land en ook buitenland, maar helaas door verschil in ambitie stopte deze inmiddels vriendenclub in 2017, ,,Ondertussen werd ik steeds vaker gevraagd voor het doen van jureringen en het scouten van bands voor verschillende podia in de regio.‘’
Na een feestje in 2014 voor een nichtje van Bernard en Ingeborg was de showroom omgebouwd tot feestzaaltje met wat knipperlichtjes en een serieuze DJ Booth was het onomkeerbaar… ,,Dit zou nooit meer voor het bedrijf gebruikt gaan worden…’’

In 2016 draaide Bernard de Arteganza Talentscout in FLUOR. ,,Het  werd een groot succes, vooral in zijn diversiteit;  er stond echt werkelijk alles wat Bernard wenste, van rock tot klassiek. En daarmee was de eerste samenwerking met FLUOR een feit, deze toen net in het nieuwe pand draaiende organisatie zette alle zeilen bij om het tot een succes te maken. ‘’

Maar daarna begon het pas echt, ,,In de avonduren was de App-stream niet meer te houden. ‘Hey Bernard, ik zoek nog een bassist…’, ‘Hey B. een bandje heeft afgezegd, moet rock zijn met wat digitaals…’,  ‘Hey. B. ik sta in de stad ben mijn snoeren vergeten zou je…’,  Hey B. mogen we ook bij jouw repeteren?’, ‘Hey B. wil je voor ons het management niet doen?’. Toe zij deze ’B’ tegen ‘I’: ‘Ik zet een op Facebook een platform op,  een naar de muzikanten gerichte wereld en een naar buiten gerichte om de live muziek in Amersfoort te promoten. Dan kunnen ze het met elkaar uitzoeken onder het motto ‘vind elkaar hier.’’
Bernard krabbelde wat in elkaar en zette het op Facebook. ,,Het balletje rolde meteen de berg op, #Hoppa. Een paar maanden later ook de website gelanceerd waar de eerste bands en acts die zich committeerden aan het platform een mini website kregen.’’ Daar konden bookers en producenten alles snel en makkelijk vinden.

Door dit alles werd er steeds meer gerepeteerd. ,,Maar er ontstonden er ook leuke samenwerkingen en projecten als ROX op de sofa, Kurt Cobain tribute, de Kamersessies, Radio-Eempodium speciaal, maar ook muzikale bijeenkomsten in ‘De Huiskamer’ om jong, oud en nieuw en rock en klassiek aan elkaar te verbinden. Deze bijeenkomsten werden al snel te groot en bloedden om die reden een beetje dood, omdat de ruimten waar toch met gemak zo’n 50 man in kunnen, te klein werden. Ook kon Ingeborg niet meer soep tegelijk opwarmen in de keuken van de studio’’’, ,,Een jaartje lag het stil, totdat Arno Mijnten die die bijeenkomsten wel erg leuk vond ter lering en vermaak begon te morrelen. Ik vond dat toch wel erg leuk Bernard.”

Bernard had een format geschreven dat ‘The 15 minutes of Warhol’ als werktitel had gekregen. ,,Ik gooide het bij FLUOR over de balk: Zeven acts, en twee podia voor artiesten uit de regio die willen samenkomen om te ‘muziekkletsen’ en te genieten van elkaar. Dat was de basis van het idee voor op de zondagmiddagen. Een jaar later, toen er minimaal de ruimte was om ruimte te geven aan dit soort producties, stonden Joris Postulart en Tim Veenschoten van ‘team FLUOR talentontwikkeling’ aan de deur: ‘euh, jij had een plannetje en wij willen daar wat mee…’ Een keertje vergaderen?  Joris vond de naam der namen en een week later stond de basis in tekst en vormgeving klaar om gelanceerd te worden. Drie weken later, in  februari 2019 was de eerste ‘Zeven op Zondag’ een feit!’’

Dit in ‘De Huiskamer’ begonnen feestje is binnen het eerste jaar met zes edities inmiddels een instituut geworden voor talentvolle muziekmakers in de regio Het heeft met zijn zevende ‘Zeven op zondag’. ,,En met – uiteraard- zeven huiskamerartiesten uit de pool van nog zo’n toffe Amersfoort muziekstad productie: Gluren bij de Buren de circel rond gemaakt. Daarmee kregen het platform en de studio hun fundament. En’’,, We waren weer thuis.’’ Want dat sfeertje huiskamer sfeertje heeft FLUOR feilloos overgenomen.

Inmiddels is Studio-FCG, Stichting-FCG geworden en heeft een krachtig bestuur en een team bestaand uit Bernard van Gellekom – talentscout en projectmanager, Ingeborg Stuij – management en ondersteuning, Marc Defares – theater terras en project ondersteuning, Bram Groenveld – audio engineer en producent, Arno Mijnten – muzikant en evenementenorganisator in opleiding, , Jurriaan JJ Sielcken – producent, muziek en geluid engineer, muzikant en bandcoach.

Verder worden wisselend mensen uit de live-muziekscene van Amersfoort als meedenker aan tafel gevraagd.’

Voor de aankomende jaren zijn ze naast het professionaliseren van de fysieke studio’s en de website, bezig met plannen voor het uitrollen voor een grootschalige talentscout, meer kleinschalige festivals en radio-uitzendingen.

Samenwerken en muzikale diensten bieden aan de podia en producenten in de stad en het ontdekken en ontwikkelen van talent, is een pré van deze organisatie.

Getagd . Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.